11 mrt 2020

Ook zo gesteld op een lekker kopje koffie?

Kies koffie voor een eerlijke prijs
Nederlanders drinken de meeste koffie ter wereld, gemiddeld 2,4 kop per dag. Daarna komen de Finnen met 1,8 kop per dag. In Duitsland wordt half zoveel koffie gedronken (1,2 kop per dag). In België (1,0), USA (0,9 ) en Italië “maar” 0,3 kop per dag.
Bijna 45% van de Nederlandse koffiedrinkers vindt dat dat lekkere bakkie niet ten koste hoeft te gaan van de koffieproducenten. Aan de koffiemerken de taak om die eerlijke prijs te garanderen, is de mening van 8 op de 10 Nederlanders. Doen koffiemerken dat niet, dan bestaat de kans dat koffiedrinkers overstappen: 41% is bereid om over te stappen naar een eerlijker merk.

Een koffieboer verdient…
Miljoenen kleinschalige koffieboeren leven in armoede, onder de armoedegrens van € 1,60 per dag. In landen als Ethiopië, Kenia, Uganda en Peru verdienen ze het allerminst. Een slechte prijs voor hun koffie betekent voor de koffieboeren vaak dat ze geld moeten lenen tegen ongunstige voorwaarden. Ze kunnen geen pensioen opbouwen en geen ziektekosten betalen. Een slechte prijs werkt bovendien een nog steeds bestaand groot probleem als kinderarbeid in de hand. Ze kunnen niet investeren in betere technieken die meer opbrengst verzorgen en ook niet in duurzame landbouwmethoden.

Koffie en klimaat
De meeste koffie wordt geteeld in landen rond de Evenaar. Klimaatveranderingen hebben grote invloed op de teelt van koffie. De temperatuur wordt te hoog en perioden van droogte wisselen af met onregelmatige regenval. Daardoor steken nieuwe ziekten en plagen de kop op. Koffieroest bijvoorbeeld zorgde al voor miljarden euro’s omzetverlies en kostte ruim een miljoen mensen hun baan.
Een koffieplantage kan gemiddeld zo’n 30 jaar meegaan. De aanleg van een plantage is dus een investering voor een lange termijn. Op dit moment moeten de koffieboeren inschatten welke aanpassingen nodig zijn om onder veranderende klimaatomstandigheden toch goed te kunnen blijven produceren. De reikwijdte van de klimaatveranderingen is echter nog onduidelijk.

Waarom een eerlijke prijs betalen?
Koffie dreigt op langere termijn schaars en duur te worden. Voldoende inkomsten zijn van groot belang voor de koffieboeren om de uitdagingen van de klimaatveranderingen het hoofd te bieden. Kies daarom bewust voor koffie tegen een eerlijke prijs. Die herken je aan het Fairtrade-logo. Zo geniet je het langst van een lekker kopje koffie.

11 mrt 2020

Fairtrade en Fair Wear Foundation Mode

In het najaar van 2017 heeft de Stichting Fairtrade Borne in een Borns mode evenement voor het eerst een lijn van fairtrade kleding aan het publiek mogen tonen. Prachtige kledingstukken die “verantwoord” zijn gemaakt. De reden om mee te doen aan deze modeshow was vooral om te laten zien dat fairtrade kleding mooi is.

Met “verantwoord gemaakt” bedoelen wij dat het fairtrade kleding of GOTS is of dat de kledingmerken zijn aangesloten bij Fair Wear Foundation. Als stichting willen wij bereiken dat de consument en de modewinkels zich voor aankoop van nieuwe kleding afvragen: wie heeft dit kledingstuk gemaakt, hebben kinderen eraan meegewerkt, krijgen de werkers een fatsoenlijk loon, werken zij onder veilige omstandigheden en zijn de grondstoffen verantwoord geoogst. Een aantal bekende merken zijn o.a. Expresso, Claudia Sträter, Anne van Toor Studio Jux, King Louie, La Dress, Kings of Indigo, Armed Angels en Mud Jeans.

Het 5-jarig bestaan van Fairtrade Gemeente Borne werd op dinsdag 29 oktober 2019 in het Kulturhus te Borne gevierd met een prachtige fairtrade modeshow. De belangstelling was enorm; de zaal mooi ingericht met op elke tafel fairtrade bloemen. Na een ontvangst met, natuurlijk fairtrade koffie en fairtrade gebak, volgde er een lezing door Cecile Scheele van de Dutch Sustainable Fashion Week Amsterdam. Zij sprak over de misstanden in de landen waar tegenwoordig de kleding meestal vandaan komt. Kinderarbeid, te lange werkdagen, te lage lonen en de slechte veiligheidsomstandigheden in de fabrieken kwamen o.a. aan de orde. Uitgebreid werden ook de rampzalige milieu-aspecten van de productie besproken.

Daarna toonden onze modellen uit Borne een boeiende kledingcollectie, die zowel duurzaam als fairtrade was. Er kon genoten worden van gewaagde herenkostuums en mooie dameskleding tot schoenen van kauwgum en ander moois.

Het liet de aanwezigen zien dat fairtrade kleding gevarieerd is en dat het voor iedereen aantrekkelijk kan zijn.

16 apr 2017

Bananenactie!

Gaan met die banaan
Bananen zijn het meest gegeten fruit in Nederland. We eten jaarlijks ruim 720 miljoen (!) bananen, zo’n 42 bananen per persoon. Bananen zijn gezond, lekker en makkelijk uit het vuistje op te eten. Fairtrade Gemeenten vinden het belangrijk dat supermarkten 100% fairtrade bananen inkopen. Want fairtrade bananen verzekeren redelijke inkomens en redelijke arbeidsomstandigheden voor de bananenboeren en arbeiders.

De bananen teelt
Jaarlijks produceren tropische landen als Colombia, Ecuador, Dominicaanse Republiek en Peru meer dan 100 miljoen ton bananen. Bananen worden geteeld op grote plantages en door kleine boerenorganisaties. De sector kent in beide vormen veel problemen. De kleine boerenorganisaties hebben vaak geen toegang tot de wereldmarkt. Ze kunnen alleen in eigen land verkopen. Voor de export zijn ze afhankelijk van grote bananenondernemingen. Dergelijke grote organisaties zijn zo machtig dat zij de prijzen die zij betalen aan de kleine boerenorganisaties laag kunnen houden.

Hoe herkent u Fairtrade bananen?
In ons land herkent u fairtrade bananen aan het internationale fairtrade keurmerk. Dit ontstane keurmerk is daarom hier vooral bekend als Max Havelaar keurmerk. Alleen dit keurmerk garandeert een minimumprijs voor de bananenboeren en langdurige handelsrelaties voor de boeren en coöperaties. In verschillende supermarkten ziet u ook het RFA Certified keurmerk (Rainforest Alliance). Dit gaat ook duidelijk de goede kant op, maar mist helaas de garantie van een minimumprijs en langdurige handelsrelaties.

Grote bedrijven
Vijf grote bedrijven domineren de exportmarkt voor bananen: Chiquita, Dole, Del Monte, Fyffes en Noboa. Zij beheersen 70 procent van de wereldmarkt en bestrijken de hele keten: van plantage tot verwerking en export.
Deze grote bedrijven hebben de macht de arbeiders op hun plantages laag te betalen en lange werkdagen te laten maken. Vaste arbeidscontracten zijn er lang niet altijd, waardoor vele arbeiders onzeker zijn over hun financiële toekomst.

Gevolgen van Fairtrade voor kleine boeren
Fairtrade boeren blijken een stabieler inkomen te hebben dan niet-gecertificeerde boeren door de gegarandeerde minimum prijs. 96% van de boeren in Colombia geeft aan dat hun economische situatie is verbeterd sinds ze lid zijn van een fairtrade coöperatie.
Het fairtrade systeem stimuleert samenwerking tussen boeren via coöperaties. Met deze coöperaties kunnen boeren die op kleine schaal bananen telen zelf toegang krijgen tot de internationale markt. Doordat binnen fairtrade langdurige handelsrelaties worden aangegaan zijn de boeren zekerder van een inkomen op de lange termijn. Daardoor kunnen zij ook makkelijker leningen afsluiten bij een bank.

Gevolgen van Fairtrade voor plantagearbeiders
Plantagearbeiders op de meestal kleinere fairtrade plantages krijgen een formeel arbeidscontract met daaraan verbonden rechten zoals vakantiedagen, verlof tijdens feestdagen en doorbetaling tijdens ziekte en zwangerschap. Dat biedt perspectief en zorgt dat de arbeiders toekomstplannen kunnen maken, de levensstandaard stijgt daarmee.
De minimumprijs maakt het deze plantage-eigenaren mogelijk de verantwoordelijkheid naar hun arbeiders toe op het gebied van bijvoorbeeld huisvesting en sociale voorzieningen na te komen.

Wat kunt u doen?

Een deel van de Bornse supermarkten, o.a. Plus en Spar(Sindron) verkopen alleen nog maar 100 procent fairtrade bananen. Borne Fairtrade streeft er naar dat in onze Fairtrade Gemeente alle supermarkten ook alleen maar fairtrade bananen verkopen. U helpt als u met de manager of fruitinkoper van uw supermarkt er eens een praatje over maakt.
Naast bananen komen veel producten, die wij hier regelmatig eten/drinken/gebruiken, (grotendeels) uit ontwikkelingslanden. Denk bijvoorbeeld aan koffie, thee, chocola(de cacao daarvoor), rijst, bananen en ander tropisch fruit en groente.
Ook de katoen voor onze kleding bijvoorbeeld en snijbloemen komen grotendeels uit ontwikkelingslanden. Veel van deze producten zijn ook fairtrade gecertificeerd te koop. Sommige in vele soorten en varianten (chocola, koffie, thee), sommige nog maar in beperkte mate, bijvoorbeeld groente, tropisch fruit (behalve bananen), katoen en snijbloemen. Wat ieder kan doen is de fairtrade variant kopen. En is die niet in de betreffende winkel te koop dan kunt u er naar vragen: dat bevordert ook fairtrade.

16 mrt 2017

Eerste fairtrade award voor Sindron

Erkenning voor overgang naar fairtrade bananen
Tijdens de fairtrade week in 2019 is ervoor gekozen de fairtrade banaan in de schijnwerpers te zetten. Om die reden mocht voorzitter Dini Menheere van Fairtrade Gemeente Borne de allereerste Bananen Award uitreiken aan Hilbrand Reinders, bedrijfsleider van het Sindron in Zenderen.

Schouderklopje
“Deze Award moet je vooral zien als een schouderklopje”, zo zegt Menheere. We vinden het fijn dat deze Spar en de twee Plus-supermarkten in Borne al volledig zijn overgegaan op de verkoop van fairtrade bananen. Dit betekent dat kinderen in ontwikkelingslanden naar school kunnen en dat er bijvoorbeeld schoon water is. Daarom vinden wij het ook zo belangrijk dat iedereen meedoet en daarom is ook deze Award.” Even later vertelt ze dat er vorig jaar al 38 miljoen kilo fairtrade bananen zijn verkocht; een stijging van 65% ten opzichte van het jaar daarvoor. “En dat komt vooral door de medewerking van supermarkten, zoals in dit geval de Spar in Zenderen. Dank dus!”

16 jan 2017

Wat kunt u betekenen voor Fairtrade

Als deelnemer:
– Meld u aan wanneer u ook fairtrade producten wilt aanbieden
– Neem contact met ons op wanneer u al fairtrade producten aanbiedt maar uw naam nog niet vermeld staat.
– Blijf kijken naar onze website en FB-pagina, zodat u op de hoogte blijft
– Geef uw tips e/o suggesties aan ons door

Als vrijwilliger:
– Koop eerlijke producten
– Vraag om fairtrade in de horeca
– Vraag om fairtrade in uw bedrijf, school, kerk, sportclub, vereniging en overige
– Vraag op plekken waaru actief bent of ze fairtrade producten willen gebruiken
– Sluit u aan bij onze initiatiefgroep of geen u op voor hulp bij een evenement
Wij kunnen uw hulp goed gebruiken, bv bij contacten met scholen, bedirjven of het organiseren van evenementen.

16 nov 2016

Bent u onze nieuwe collega?

De titel Fairtrade Gemeente, welke Borne uitdraagt, geeft aan dat Borne veel aandacht besteedt aan eerlijke handel. De gemeenschap werkt samen aan één doel: koop producten die gemaakt zijn met respect voor mens en milieu en die tegen een eerlijke prijs zijn verhandeld,

De Stichting Fairtrade Borne wil fairtrade binnen de gemeente Borne nog groter maken en is daarop op zoek naar uitbreiding van haar werkgroep Wil ook jij vrijwilliger worden bij Fairtrade Borne, het gedachtegoed uitdragen en zo je steentje bijdragen? Neem dan even contact met ons op: info@fairtradeborne.nl

Op andere wijze meedoen?
IEDEREEN kan meedoen door op Fairtrade te letten bij het boodschappen doen/winkelen en door bij het bedrijf of de organisatie (denk ook aan school, kinderopvang enz.) waarbij je werkt of betrokken bent te bevorderen dat Fairtrade koffie, en thee, maar mogelijk ook andere producten, wordt gebruikt.

16 aug 2015

Het Max Havelaar keurmerk

Fairtrade is zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging.

Stichting Max Havelaar is in Nederland de eigenaar van het Fairtrade keurmerk, beter bekend als Het Max Havelaar keurmerk. Wilt u weten welke keurmerken er zijn?
Onderstaand een kleine selectie.

Klik hier voor het Fairtrade productenoverzicht 

Max Havelaar geeft het keurmerk uit aan bedrijven in eigen land en controleert of zij zich houden aan de Fairtrade criteria. Van Australië tot Zweden, in meer dan 26 landen, zijn zusterorganisaties van de Stichting Max Havelaar opgericht die hun best doen om zoveel mogelijk draagvlak te creëren voor fairtrade producten.